Cukr zabiják – 2. díl


Sladké zlobení:


Nedávno jsem seděla ve své oblíbené kavárně u kávy se šlehačkou a zaslechla jsem zapálený rozhovor dvou maminek, jedna řešila alergii na lepek a druhá si stěžovala na velikost kalhot.

Vyměňovaly si zkušenosti a do toho přiběhl k jedné z nich zhruba sedmiletý syn. Byl trochu neposedný, máma na něj zvýšila hlas a upozornila ho, že už přece měl dortík, limonádu a sušenku, tak ať si konečně sedne na zadek a nezlobí.


Dětský organismus (pokud je ještě zdravý) dostal infúzi cukru a spustil všechny mechanismy, které chtějí energii využít. Jakmile se ale dítě posadí, je hodné a nedělá nic, zaděláváte mu tak na ještě větší problém.


Zamysleli jste se někdy nad tím, co jíte? Máte přehled o tom, kolik do sebe za den dostanete cukru? A kolik ho spořádají vaše děti? 


Nemyslím jen ten z cukřenky ale i med, glukózový sirup, javorový sirup, fruktózu, šťávu z cukrové třtiny, ovocný cukr z freshe, agávový sirup a dále komplexní cukry v podobě pečiva, cereálií, müsli, brambor, těstovin, rýže. V těle jsme schopni tyto řetězce cukrů rozsekat rychlostí blesku a opět jsme u jednoduchého cukru.


Když začnete hledat zjistíte, že je cukr všude. Kamkoliv se podíváte, je tam! Cimrman by cukr možná přirovnal k trpaslíkům, protože ty potvory vám vlezou všude. Cukrem u kávy počínaje a dresingem na salátu nekonče. Nejedná se pouze o ,,klasické strašáky,, jako sladké mléčné výrobky, dezerty, sladké limonády a cukrovinky. Cukr najdete i v sušeném ovoci, které je často proslazované, a samotné je přirozeně z velké části z cukru, v sypaném rooibosu v kvalitní čajovně Oxalis, v některých celozrnných chlebech a dalších potravinách. Proto je nesmírně důležité, abyste četli obaly od všeho, co kupujete.


Proč je cukr problém?


Nejde jen o nadbytečné kalorie, které nám nepřináší žádné minerály a vitamíny ( říká se jim prázdné kalorie). Jde o to jak toxický a návykový cukr pro tělo je. Nejhorší je jednoduchý cukr fruktóza, která se metabolizuje v játrech. Je to 1/2 cukru z medu, 2/3 cukru z agávového sirupu. Raw dezert oslazený agáve není tak zdravý, jak se zdá.


Dlouhodobé účinky fruktózy na organismus:


  • vysoký krevní tlak
  • srdeční onemocnění 
  • obezita
  • narušená funkce jater
  • vysoké Triglyceridy ( tuky v krvi) 
  • špatný cholesterolový profil
  • vysoké VLDL (malé chol. částice, které mohou působit ucpávání cév)
  • nižší HDL cholesterol (velké cholesterolové částice pro tělo prospěšné)
  • inzulinová rezistence, dokonce i u plodu (s tím související cukrovka typu II a
  • těhotenská cukrovka) 
  • návyk, závislost 

Všichni z vás pravděpodobně slyšeli, že prázdné kalorie, které vám nedodají vitamíny a minerály, jsou špatnou volbou a pokud nemáte štíhlé geny, budete po nich přibírat. Problém je ale mnohem dál a neznamená to, že bez velikosti XXL ve skříni jste v bezpečí. Naopak.

Nepřibírat na váze po nekvalitním jídle je paradoxně to nejhorší, co se vám může stát. Zní to bláznivě, já sama jsem o tom snila celý život, jíst sladkosti a být stále štíhlá. Nicméně přestat jíst zmrzlinu jen proto, abych za 10 let neměla cukrovku a rakovinu, to je teprve výzva.


Fruktóze a její škodlivosti se intenzivně věnuje doktor Robert Lustig. Jeho video plné biochemie se stalo virálním a obletělo už celý svět. Najdete ho dole ve zdrojích. Pokud chcete raději češtinu, můžete si přečíst jeho knihu Cukr náš zabiják. 

580-440-5348a475c48756bdc52c4828e5b13b5f


Zdroje :


Video Robert Lustig, Sugar the bitter truth

 

Fat chance, 2. lekce Roberta Lustiga

obrázek http://www.educateandcoach.co.uk/why-sugar-can-kill-you-part-1/


Chcete se dozvědět více? Přijďte na workshop! Přihlásit se můžete zde: 

https://cukrfree.cz/kurzy/

Komentáře

No Comments

Post a Comment