Jak nepřibrat přes Vánoce aneb, jak prožít vánoce bez cukru ?

 

 

V listpadovém vydání Žena a Život vyšel další článek, kde radím, jak zvládnout vánoce bez cukru.
V článku Vánoce nejsou svátky přejídání (PDF se otevře po kliknutí na podtržený text)  vyšly různé názory, včetně toho mého. Předem upozorňuji, že se s některými názory jiných autorů v článku uvedenými neztotožňuji. Do článku se bohužel nevešlo tolik informací, kolik bych vám ráda sdělila, takže níže najdete nezkrácenou verzi mých rozumů…


Jak nepřibrat přes Vánoce aneb, jak prožít Vánoce bez cukru ?


Jak to dělám já…


Já osobně jsem nízkosacharidovým stravováním nakazila rodiče, mého muže i nejbližší přátele. Díky této stravě zhubnul úspěšně tatínek i moje tchýně, takže mi pod nos doma cukroví či chlebíčky nikdo nestrká. Letos na jaře se mi podařilo pro tento typ stravy nadchnout i moji skoro 80-ti letou babičku Marušku, která každoročně peče cukroví pro celou rodinu.

O Vánocích se o zdravější alternativy snažíme všichni a společně. Naši další kamarádi a příbuzní mě mají rádi takovou, jaká jsem a jsou zvyklí na to, že když přijdeme na návštěvu, nejím přílohy a neseme s sebou nízkosacharidový dezert.

Na společné návštěvy restaurací a vánoční párty v mé přítomnosti už si také všichni zvykli a ví, že při objednávání nebudou chybět dotazy typu: “Z čeho je přesně ta cuketová polévka? Je zahuštěná? Můžete mi přinést navíc máslo? Salát prosím bez zálivky pouze s olivovým olejem” a podobně. Nicméně mě to netrápí a umím si říct o to, co chci.


To, že je cukr a bílá mouka všude, neznamená, že se s tím máme smířit a nechat naše okolí rozhodovat, co do svého těla jsme či nejsme ochotní dát. Je to čistě vaše volba. A já se snažím jít svým klientům příkladem a ukázat jim, že žít bez cukru a mouky se dá jednou pro vždy a není to dřina.


Pokud mě nekdo nutí, abych jedla či pila něco, co nechci, v klidu vysvětluji, že moc děkuji, ale že jsem takto spokojená a nic mi nechybí. Rozhodně ale nechodím a neodtrhávám příbuzným a kamarádům od úst bílé pečivo v podobě chlebíčků či lineckého. Spíše se snažím jít příkladem a nabídnout alternativu tím, že sama přinesu něco, co je chutné a bez cukru, nebo to připravíme společně. Rady rozdávám, až když někdo poprosí o pomoc, ale je pravda, že mi to trvalo a taky je pravda, že mi to ještě občas ujede.


Jinak to ale beru s nadsázkou a humorem. I klientům říkám: „Když už hřešíte, hlavně si to užijte.“ Není nic horšího než koupit si lacinou čokoládu ve večerce a zhltnout jí na ulici nebo v tramvaji. Zbydou vám akorát výčitky a pachuť. Když už musíte hřešit, tak se rozmazlete něčím kvalitnějším a vychutnejte si každé sousto.


Když jsem ještě jedla cukr, vždycky jsme po procházce s kamarádkou Karolínou zašly na kávu a daly jsme si po výšlapu kávu a 1 malou makronku ve Starbucks, ale každé minisousto jsme si užívaly a bylo to pro nás hlavně o tom momentu.

S kamarádkou chodím na výšlapy pořád, akorát jsem vyměnila makronku za kávu se šlehačkou v IF Café na Tyláku, kde to prostě miluju a pocit z toho mám stejný, vyjímečná chvíle a pohoda.

Tohle je velmi typické, cukr je samozřejmě návykový a toxický, ale mnohokrát vám kromě sladké chutě nebo např. alkoholu chybí ten moment, ta pohoda, ten pocit. Ten se ale dá navodit i bez cukru nebo alkoholu, jen musíte být trochu kreativní a vymyslet lepší alternativu a být obklopeni lidmi, kteří vás mají opravdu rádi.

 

IMG_0650

Foto: Já moje káva se šlehačkou a Karolínino kapučíno 


Když se vrátíme k Vánocům, veřejně přiznávám, že každoročně peču o tradiční vánočku, a i když si ji sama nedám, jsem ráda, že zbylá část rodiny má radost.

Není problém si cukr občas dát, pokud na něj nejsme extrémně citliví nebo netrpíme závislostí. V případech citlivosti či závislosti bych byla nekompromisní i během svátků, protože i dvoutýdenní výkyv stravování může velmi citlivý organismus dost rozhodit a přijdete o tvrdě vydobitou nezávislost. Záleží s jak velkou hormonální dysbalancí se potýkáte.


Jak vypadá naše štědrovečerní menu?


U nás doma začínáme klasicky rybí polévkou, té musí být vždy jak pro regiment, protože té já sním za tři. Neznám nic lepšího než nezahuštěný rybí vývar. Již několik let mi maminka restuje kapra bez strouhanky na másle se šalvějí a místo bramborového salátu si dávám pečenou zeleninu. Dá se udělat i lowcarb alternativa salátu, s výborným receptem přišla Janina Černá z Cukrfree. Jako dezert mi stačí kává se šlehačkou nebo kokosovým mlékem a třeba ořechy nebo lanýže připravené bez cukru . Recepty najdete po kliknutí na podtržený text.

img_0156

Foto: čokoládový dort


Pozor na závislost a extrémní citlivost organismu!


Pokud trpíte metabolickým syndromem, máte vysoký krevní tlak nebo cukrovku a máte tendenci velmi jednoduše přibírat a obtížně se kil zbavujete, byla bych s cukry i o Vánocích velmi opatrná.


Já sama jsem na sebe přísná, protože vím, že případná nabraná kila nebudu shazovat levou zadní a krátkodobé potěšení mi za dlouhodobou dřinu posléze nestojí. Navíc na svém těle moc dobře pozoruji, že mu to nedělá dobře. Jsem bez energie, unavená, mám trávicí problémy a zvyšuje se mi krevní cukr. Měřič krevního cukru si můžete jednoduše koupit.


Pokud máte váhu pod kontrolou a víte, že když si párkrát dáte menší večeři a vynecháte na chvilku cukr, váha letí dolu, v tom případě si můžete dopřát více „vánočních neřestí“.


Dejte pozor na období těhotenství, kdy je metabolismus nastavený „na přibírání“. Ženy v tomto období mají přirozeně vyšší hladiny hormonu inzulínu, a pokud už s vyšší hladinou inzulínu mají problémy, dochází ještě ke zhoršení situace, v nejhorším případě až k těhotenské cukrovce. Nepřejídejte se jen pro to, že jste těhotná a „můžete si to dovolit“. Můžete ublížit nejen sobě ale i miminku, není nic horšího než koupat dítě v inzulinu ještě před narozením.


Jak jste na tom vy?


Se sacharidy je to jako se sluníčkem. Někdo může ležet na slunci 3 hodiny a nespálí se, jiný vyjde ven a je červený jako rak. Nic s tím nenaděláte a musíte přizpůsobit vnější prostředí tak, abyste se nespálili.

Stejně tak je to s cukrem. Pokud máte od narození vyšší hladiny hormonu inzulínu, budete na cukry reagovat hůře než někdo jiný, kdo má hladiny nižší. Například Asiati mají velmi nízké hladiny inzulínu, proto mohou jíst stravu bohatší na sacharidy a držet si štíhlou linii i zdraví.

Na druhou stranu existuje i druhý extrém, a to je skupina lidí, kteří jsou na cukru závislí, stejně jako alkolici na alkoholu. Je to opravdu vážná porucha. V tom případě je potřeba se cukrům a potravinám, které závislost spouští, vyhnout jednou provždy.


Praktické rady a typy, co dávám svým klientům:


Jak přežít návštěvu bez cukru

Vysvětlete příbuzným, že láska neprochází žáludkem, že je máte rádi, i když nesníte pět houskouvých knedlíků a půlku čokoládového dortu. Chápu, že se to mnohem jednodušeji říká a v praxi je to často neřešitelný problém. Někteří klienti se bojí rodinných událostí jako čert kříže. Často je to tak, že když se vymaníte ze zvyklostí vašeho rodinného kruhu a dosáhnete lepšího zdraví, zhubnete, zlepší se vám krevní tlak, cukr, a obecně je vidět, jak dobře se cítíte, tak místo toho, aby si Vás vzali za přiklad, snaží se vaší snahu zmařit a svést vás na zcestí. Proč? Protože oni sami to nedokázali a cítí se vedle vás špatně. Buďte odolní a stůjte si za svým. Pokud Vás mají opravdu rádi, přijmou vaše rozhodnutí.


Sveďte to na alergii

U velmi odolných babiček a tetiček používáme neškodnou lež a svádíme to na alergii na lepek. Tím automaticky dostanete např. nezahuštěnou polévku a omáčku pouze ze smetany a zeleniny s masem a je to vyřešeno. Mimochodem kromě celiakie je mnoho nespecifických intolerancí na lepek a většinou jste pravdě mnohem blíže, než si myslíte, když se rozhodnete pro toto tvrzení. Dezert doneste sami a nenechte chudáka babičku bloumat u bezlepkových regálů plných nezdravých procesovaných polotovarů nad tím,čím vás potěšit.


Jak přežít návštěvu a cukr si dát, ale s mírou

Já sama výrazně netrpím, když si cukr nedám a to ani o vánocích. Hrst dobrých oříšků, kvalitní kakao, smetana, mascarpone a lesní ovoce mi naprosto stačí. Nicméně všichni si nemusíme 365 dní v roce hrát na super hrdiny a pokud nemáme velmi citlivý organismus můžeme si jednou za čas dopřát i trochu cukru i trochu mouky. Zvažte sami, jestli vám to za to stojí.

Chcete si “užít”? Budiž, ale zařaďte půst.

Když se podíváte do historie, vždy najdete období oslav a období půstu. A díky tomu se udržuje rovnováha. Chcete si užít vánoční svátky a neřešit, že si dáte tradiční oblíbené pochoutky? Budiž, ale po Vánocích si dejte období půstu nebo minimálně období, kdy si dopřejete méně jednoduchých cukrů, nezdravých procesovaných sacharidů a více pohybu.

Když mluvíme o půstu, nemusí se jednat o absolutní celodenní nebo vícedenní půst, stačí když např. vynecháte pár dní večeři. Takové dny nazývám jako odlehčovací. Více v článku o tom, jak často jíst. 

Vědecké studie, ve kterých se zkoumaly přírustky na váze během roku, ukazují na to, že přibíráme převážně v období oslav. Protože máme dnes pouze období nadbytku, nemáme kdy nabraná kila zužitkovat. Půst není nic čeho bychom se měli bát, je to přirozená metoda jak zhubnout a zlepšit zdraví používaná po tisíce let. Pouze v poslední době jsme na něj zapomněli a když nesnídáte nebo nesvačíte, vaše okolí vás vnímá jako rebela. Výjimku tvoří děti, těhotné a kojící ženy, ty by půst držet neměly. Opatrně a pod lékařským vedením musí postupovat lidé, kteří berou léky snižující krevní cukr.


Všechno nebo nic…

Mnoho z nás se snaží o to být perfektní. Když selžeme, vyčítáme si to a často se chceme jídlem potrestat. Vypadá to asi takto: jdete na návštěvu s předsevzetím, že si nedáte žádné cukroví. Přijdete tam, najednou cítíte ty vůně a vidíte, jak to všichni kolem vás jedí, dáte si jeden kousek a řeknete si, jsem slaboch, nedokážu to a abych se v tom ujistil, tak teď sním “za trest” celý plech. Celý večer jste ze sebe zklamaní a navíc je vám špatně.

Tohle se děje opravdu velice často, zkuste být k sobě laskavější a ocenit se za to, že jste si dali třeba jen 2 nebo jen 10 malých kousků a nevyčítat si to. 10g a 200g cukru je dost velký rozdíl, na to nezapomínejte.


Vychutnejte si každé sousto , je to stejný pocit jako sníst celou krabici.

Vyberte si nejkrásnější kousek cukroví a po malých soustech si ho např. v kombinaci s dobrou kávou vychutnejte hezky pozvolna. Několikrát ho odložte a znovu si kousněte, vnímejte jednotlivé ingredience a užijte si to. Soustřeďte se pouze na ten kousek cukroví ne na nic jiného. Když si dopřejete čas a užijete si tu chvíli, je to mnohem větší zážitek, než sníst na posezení celou krabici při sledování vánočních pohádek.


Jak dlouhé jsou Vánoce?

To je v dnešní době, kdy se prodávájí vánoční kolekce a adventní kalendáře od konce října, velmi podstatná otázka. Když si dopřejete pár dní nadbytku, nestane se až tak moc, ale několik týdnů může už velmi zatočit s nastavením hormonů a vaší váhou. Mějte na paměti, že Štědrý den nezačíná po Haloweenu a nekončí před Velikonocemi.


Nechoďte hladoví a vezměte dezert s sebou.

Pokud jdete na návštěvu a nejedná se o pozvání na oběd nebo večeři, dejte si doma normální jídlo a pak si na návštěvě můžete jen něco lehkého zobnout. Když přijdete hladoví, sníte potom mísu chlebíčků nebo dva dorty a ani nemrknete. Ideálně vezměte dezert s sebou, můžou to být ořechy nebo nějaká nízkosacharidová variace. Já osobně dělám s oblibou kuličky z rozmixovaných oříšků kokosového oleje a kakaa.


Jak jsou na tom umělá sladidla?

Dezert můžete trochu osladit xylitolem, stévií nebo erythritolem, což jsou sladidla, které jsou kompatibilní s nízkosacharidovým stravováním. Nicméně upozorňuji, že sladká chuť je i tak návyková a budete mít po umělých sladidlech větší chutě a hlad stejně jako po cukru. Proto to s nimi nepřehánějte a používejte je pouze výjimečně, lépe vůbec. Mnoho lidí může mít i na umělá sladidla reakci zvýšení inzulínu, navíc můžou přijít různé trávicí obtíže spojené s jejich konzumací.


Není cukr jako cukr.

Nejvíc problémů v dnešní době dělá jednoduchý cukr – fruktóza. Jde o ovocný cukr, což zní velmi neškodně, ale fruktóza v nadměrném množství v těle působí inzulinovou rezistenci, která vede k nadváze, cukrovce, zatučnění jater a dalším poruchám metabolismu. Pokud uvidíte vánoční pochoutky ve „zdravé verzi“ slazeno fruktózou, nechte si zajít chuť.

Nástrahou jsou i super zdravé potraviny jako např. agávový sirup, což je z většiny čistá fruktóza, takže co se efektu na zdraví týče, je ještě horší než obyčejný cukr nebo med, kde je fruktóza obsažena z 50%.

Bez problémů není ani sušené ovoce nebo džus. Fruktózy obsahují příliš. V džusu je navíc další problém, že chybí vláknina, která má přirozeně snižovat rychlost vstřebávání cukrů do krve.


Vaříte pro někoho, kdo se rozhodl vynechat cukr a omezit sacharidy?

Pokud jste hostitelé, a někdo z vašeho blízkého okolí se rozhodl nejíst sladké a vy pro něj připravíte variantu bez cukru a mouky, myslím, že není nic hezčího, než to, že dáváte najevo váš respekt a podporu. Připravte jídlo pro všechny stejné. Nejtěžší je, když všichni kolem vás jedí vaše oblíbené jídlo a vy máte nachystanou extra variantu. Inspirovat se můžete např. na našem facebooku a instagramu, kam dávám pravidelně recepty. Výborný je web Cukrfree Janiny Černé, tam najdete plno nádherných fotek a chutných receptů, nově Janina vydala i Cukrfree kuchařku!


Je nutné sedět doma ?

Naplánujte jiné aktivity než sezení v obýváku. Běžte se třeba projít, nebo si skočte zabruslit na kluziště, postavte sněhuláka nebo si dejte sněhovou bitvu. Vánoce nemusí být jen o válení a přejídání.

No a tím bych to zakončila, níže najdete verzi, která byla v časopise zveřejněná. Přeju vám krásné svátky!



Verze z časopisu : 


Jasně, že to jde i bez cukru!

To, že je cukr a bílá mouka všude, neznamená, že se s tím máme smířit a nechat své okolí rozhodovat o tom, co chceme či nechceme jíst. Je to čistě naše volba a já se snažím lidem ukázat, že se dá žít bez cukru a mouky a není to dřina. Vysvětlete příbuzným, že láska neprochází žaludkem, že je máte rádi, i když nesníte pět houskových knedlíků a půlku čokoládového dortu. Chápu, že v praxi je to často téměř neřešitelný problém, ale je třeba okolí v klidu vysvětlit, že vám nic nechybí a i bez přejídání jste spokojení. Než jdete na návštěvu, dejte si doma normální jídlo a pak si při návštěvě jen něco malého zobněte. Dezert vezměte s sebou, ideálně nízkosacharidový nebo ořechy. Já sama jsem na sebe extrémně přísná, protože vím, že případná nabraná kila nebudu shazovat levou zadní a krátkodobé potěšení mi za dlouhodobou dřinu posléze nestojí. Navíc na svém těle pozoruji, že mu to nedělá dobře. Jsem bez energie, unavená, mám trávicí problémy.Více „vánočních neřestí“ si můžete dopřát, pokud máte váhu pod kontrolou a víte, že když si pak párkrát dáte menší večeři a vynecháte na chvilku cukr, váha letí dolů. V ostatních případech je nutné vsadit na střídmost.

V druhé části článku najdete ještě dodatky pod názvem Jak přežít vánoce bez kil navíc, …z mojí hlavy jsou tyto :

  • Sedíte před stolem obtěžkaným dobrotami? Vyberte si nejkrásnější kousek cukroví a po malých soustech si ho například v kombinaci s dobrou kávou pozvolna vychutnejte. Několikrát ho odložte a znovu si kousněte, vnímejte jednotlivé ingredience a užijte si to. Soustřeďte se pouze na ten kousek cukroví. Když si dopřejete čas a užijete si tu chvíli, je to mnohem větší zážitek než sníst na posezení celou krabici při sledování vánočních pohádek.
  • Dezert můžete místo cukru osladit xylitolem, stévií nebo erythritolem. Ovšem pozor, jejich sladká chuť je návy- ková a budete po nich mít větší chutě a hlad stejně jako po cukru.
  • U velmi odolných babiček a tetiček použijte neškodnou lež – pokud nechcete konzumovat pečivo, sveďte to na alergii na lepek. Kromě celiakie existuje mnoho nespecifických into- lerancí na lepek, takže možná budete pravdě blíž, než si myslíte.
  • Podle vědeckých studií přibíráme převážně v období oslav. A jelikož dnes zažíváme pouze nadbytek, nemáme kdy nabraná kila zužitkovat.

 

Chcete se dozvědět více? Přijďte na workshop! Přihlásit se můžete zde: 

Kurz Cukrfree I.

Komentáře

No Comments

Post a Comment