Jak se zbavit výkyvů energie? Co je hypoglykemie?

Jak se projevuje hypoglykemie (nízká hladina krevního cukru)?


Tělo si udržuje hladiny krevního cukru ve velmi úzkém rozmezí. Pokud dojde k vychýlení, hrozí komplikace. Nízká hladina krevního cukru se označuje jako hypoglykemie. Pokud vám klesne krevní cukr příliš, tělo začne dávat najevo, že se necítí dobře a potřebuje doplnit palivo.

Hypoglykemie se v lehčí formě projevuje chutí na sladké, pocením, bušením srdce, bledostí, chvěním, třesem rukou, úzkostí, slabostí, neschopností koncentrace, podrážděností, nevolností, zhoršením koordinace. U těžší hypoglykemie může docházet ke zvracení, zmatenosti, křečím. V nejhorším případě může dojít i ke kómatu, mrtvici, nebo dokonce smrti. Nejde tedy o zanedbatelný stav a je potřeba stravovat se tak, aby k hypoglykemii nedošlo.


 

Kde bere tělo energii?


Naše tělo jako palivo může používat tuk, protein a cukr. Protein by měl být ideálně pouze stavební materiál, tělo jeho nadbytek, který nevyužije na opravu a výstavbu tkání, nejprve přemění na cukr a pak ho teprve může využít jako zdroj energie.

Cukr je evolučně určen jako palivo pro intenzivní aktivitu, rychlé sprinty, útěk do bezpečí, boj o přežití. Proto ho tělo umí v omezené míře skladovat v játrech a ve svalech ve formě glykogenu (zásobní polysacharid = složený řetěžec z jednoduchých cukrů). Nadbytek cukru, které tělo dostane a nevyužije, uloží ve formě tuku.

Tuk by měl pokrýt všechny běžné denní aktivity, proto ho tělo umí skladovat tak dobře. Musíme k tomu mít ale příznivě nastavené hormony. Vysoké hladiny hormonu inzulínu brání tělu v mobilizaci tukových zásob.

Tělo volí palivo podle toho, jak intenzivní aktivitu dělá, ale i podle toho, jaké palivo dostává (opět, vše je řízeno hormony). Budeme-li jíst hodně cukrů, tělo je bude využívat i na aktivity, které nejsou tak intenzivní jako sprint. Naše tělo začne cukr využívat jako primální palivo a tuk si bude šetřit. Díky vzrůstajícím hladinám inzulínu nebude moci efektivně využívat tuk a bude více a více závislé na cukru. Cukr nám tím pádem bude více a více docházet.


Kde nastává problém?


V dnešní době strava obsahuje nadměrné množství cukrů, jednoduchých i složitých. To stimuluje metabolismus sacharidů a tělo je nuceno, využívat jako palivo především cukr. Přestává efektivně využívat tuk a zbavuje se dodaných sacharidů ze stravy. S tím souvisí zhoršení nastavení klíčových hormonů.

Hormon inzulín, který v těle funguje primárně jako ukládací hormon, je stimulován z velké míry sacharidy. Pokud budeme jíst hodně cukru, bude se vylučovat hodně hormonu inzulínu, ten dává tělu signál „ukládej energii a nepouštěj nic z tukových zásob“.

Inzulín reguluje hladinu krevního cukru a vychytává nadměrné množství cukru z krve. Když se do těla najednou dostane velké množství cukru, tělo vyloučí velké množství inzulínu, který chce nadbytečný cukr odstranit z krevního řečiště, aby byly zachovány stabilní hodnoty. U lidí kteří mají vyšší hladiny inzulínu často dojde k tomu, že se vyloučí inzulínu více, než je třeba, a cukr v krvi klesne příliš. Nastává hypoglykemie.

Tělo je pak závislé více a více na cukru, dochází vám energie, jste unavení, dáte si něco sladkého, o to více se zvyšuje hormon inzulín, a o to více máte chutě a dostáváte se do začarovaného kruhu. Tyto stavy mohou nastávat během dne mezi jídly ale i během noci, kdy se po několika hodinách spánku vzbudíte s příznaky hypoglykemie. 

Snímek obrazovky 2017-03-04 v 11.54.20

1. jíte moc sacharidů

2. tělo se naučí očekávat vysoké hladiny krevního cukru

3. vyloučí se moc inzulínu a to způsobí pokles krevního cukru na nízkou hladinu/ hypoglykemii

4. to vede k vedlejším efektům jako je třes, bolest hlavy, podrážděnost, zmatení, nevolnost a další chutě na cukr


Jak se vymanit ze začarovaného kruhu?


Paradoxně by se mohlo zdát, že je hypoglykemie (nízký krevní cukr) opakem cukrovky (vysoký krevní cukr), ale je tomu naopak. Hypoglykemie je často varovným signálem před plným rozvinutím cukrovky typu II. 

Pokud budete přijímat hodně cukru, bude ho tělo používat jako hlavní palivo a bude mu proto rychle docházet. Čím jednodušší cukry tělu budete dávat, tím rychleji budou docházet. Energie vám dojde nárazově, dostanete vlčí hlad, chutě na sladké a dáte si další cukr. Únava po obědě, vyčerpání, chutě, nesoustředěnost, to vše se vám děje denně dokola a dokola.

Pomalu přibíráte na váze a najednou se po 15ti letech tohoto stravování dozvíte, že máte cukrovku. Je ale cesta ven – omezit sacharidy a naučit vaše tělo využívat tuk jako zdroj energie a zlepšit nastavení klíčových hormonů. Konečně začít žít bez únavy.

Řešením je tedy omezení sacharidů = lowcarb stravování. Vaše tělo začne lépe využívat tuk a nebude se spoléhat výhradně na cukr, energie mu tedy nebude tak nárazově docházet.


Co dělat, když už cítíte příznaky hypoglykemie:


Pokud cítíte příznaky slabé hypoglykemie, je potřeba si dát něco k jídlu, ale může to být např. hrst oříšků, kousek kokosu, olivy, sýr  a zelenina v kombinaci s nějakým tukem.

Ideální je tělo naučit jíst maximálně 3x denně. Energie by vám od snídaně měla vydržet minimálně do oběda a od oběda do večeře. Když si dáte k snídani míchaná vajíčka se zeleninou, případně lowcarb chlebíkem,  meli byste vydržet do oběda. Zezačátku to může tělu chvilku trvat, než si zvykne. Když ucítíte pocity hladu a vyčerpání mezi hlavními jídly, dejte si pár ořechů, kousek avokáda, olivy, lžičku kokosového tuku nebo třeba kávu s kokosovým mlékem. Tyto potraviny jsou výhodné v tom, že nezvyšují v těle nadměrně hladiny inzulínu, protože neobsahují moc sacharidů ani proteinů a obsahují kvalitní tuk.

Pokud máte ovšem příznaky hypoglykemie dál, je potřeba dát si v tu chvíli něco sladkého, např. ovoce, ale dále těmto stavům předcházet omezením cukrů a kvalitní stravou, ideálně s nižším podílem sacharidů a vyšším podílem tuků.

(Pokud máte silné příznaky hypoglykemie, dejte si samozřejmě 1. sladkou věc, co potkáte! Začněte ale s úpravami a předejděte hypoglykemickým stavům do budoucna.) 


 hypoglykemie u diabetiků typu I. 


Hypoglykemie je velmi častá u diabetiků typu I., kteří musí tělu dodávat inzulín, protože jejich vlastní tělo ho nevyráví. Jejich krevní cukr je často velmi kolísavý a buď je příliš vysoký nebo příliš nízký. Podle stravy musí pacienti odhadnout, kolik  léku potřebují. Pokud si ho dají moc, dojde k hypoglykemii, pokud málo je krevní cukr zase příliš vysoký. Hlavní složkou potravy ovlivňující hladiny inzulínu jsou sacharidy. Proto je lowcarb vhodné stravování i pro diabetiky typu I., když nepotřebujete tolik inzulínu, nebude docházet k tak velkým výkyvům energie. Pacienti tak paradoxně odstraněním cukru z jídelníčku minimalizují stavy, kdy jim cukr dojde. 


Hypoglykemie není číslo na glukometru


Je to stav, jak se cítí váš organismus. Pokud váš glukometr ukazuje nízké hodnoty krevního cukru a vy se cítíte velmi dobře, není potřeba se obávat. Pozor musíte dát samozřejmě v případě, že berete léky snižující krevní cukr ale jinak, pokud jíte nižší množství sacharidů, vaše tělo se na ně nespoléhá tolik, a proto jich ani tolik nemusí mít v krevním řečišti. Nicméně to neznamená, že by na lowcarbu hladiny krevního cukru klesaly nějak příliš. Naopak, i během několikadenního půstu si tělo udržuje stabilní hladiny krevního cukru. Více se dozvíte v článku Dochází na lowcarb stravování k hypoglykemii?


Hlavní otázkou tedy je, jak se cítíte a jaký máte výkon. Pokud máte příznaky hypoglykemie, je váš cukr příliš nízko! Najezte se.


Chcete se dozvědět více? Přijďte na workshop! Přihlásit se můžete zde: 

Kurz Cukrfree I.

Zdroje :


Komentáře

No Comments

Post a Comment