Těhotenská cukrovka glukózový test (OGTT) a lowcarb

 


Momentálně mám kolem sebe více těhotných kamarádek a klientek a řešily jsme spolu, jestli mají podstoupit tzv. glukózový test (OGTT = oral glucose tolerance test/ orální glukózový toleranční test). Provádí se v 24.-28. týdnu těhotenství. Pokud jste v rizikové skupině (cukrovka v rodině, atd.) tak v 12. týdnu těhotenství. Tento test se používá k diagnostice cukrovky (diabetes mellitus), těhotenské cukrovky (gestační diabetes) a porušené glukózové tolerance (PGT).


Jak test probíhá? 


Vypijete 75g glukózy (běžný hroznový cukr v 250ml tekutiny, je to jako byste vypili cca litr sodovky nebo sladkého džusu). Po hodině a následně po dvou hodinách vám odeberou krev a moč a sledují, jak se tělo s glukózovou náloží vypořádává, jak rychle dokáže cukr zpracovat. Pokud se s cukrem vaše tělo včas nevyrovná, znamená to podle tabulek, že máte porušenou glukózovou toleranci, u horších výsledků máte těhotenskou cukrovku. V tomto ohledu vzniká na lowcarbu problém. Tělo totiž není na tolik cukru najednou zvyklé a vypořádává se s ním déle, výsledky testu jsou potom zkreslené.


Co se považuje za problém?


Za normální hodnoty glykemie na lačno se považuje rozmezí od 3,6-5,5mmol/L.
Pokud máte nad 5,6mmol/L, jste v rizikové skupině.


Pokud si měříte krevní cukr doma, neřešte jeden špatný výsledek, chce to průměr několika měření, abyste dostali relevantního výsledku. Měřit si cukr doma je výborné, protože jste v přirozeném prostředí, nejste ve stresu a výsledky tak nebudou zkreslené. Cukr může zvyšovat stres, nevyspání, virové onemocnění, nadměrné množství sacharidů, nadměrné množství proteinů, příliš časté jezení.


Zdravé osoby by měli po 2 hodinách po vypití glukózy mít < 7,8 mmol/l.

Pro diagnózu cukrovky svědčí glykemie nalačno > 7,0 mmol/l nebo náhodná glykemie > 11,1 mmol/l nebo glykemie > 11,1 mmol/l ve 120. minutě po OGTT společně s klasickými klinickými příznaky (žízeň, nadměrné močení, hubnutí).


Jak to v těhotenství má správně fungovat? 


 V těle je hormon inzulín, který krevní cukr (glukózu) z krevního řečiště odvádí do buněk. Pokud mu to trvá moc dlouho, jste tzv. inzulin rezistentní = máte nízkou citlivost na inzulin = máte porušenou glukózovou toleranci. Pokud reagujete dobře = máte vysokou citlivost na inzulin, nejste inzulin rezistentní, máte dobrou glukózovou toleranci.


Je normální, že během těhotenství se stane maminka lehce inzulin rezistentní v porovnání s plodem. Proč? Jde o evoluční adaptaci, plod musí být citlivější než matka, aby šla energie primárně miminku a aby mělo zajištěno dostatek živin.


Zjednodušeně tělo matky dá miminku přednost, a to dostane skrze placentu dostatek živin a energie. Pokud by maminka reagovala citlivěji než miminko, byla by na řadě první a až potom by dostalo najíst miminko. Živiny by šly primárně do těla matky a miminko by strádalo. To samozřejmě příroda nepřipustí.


Problém nastává v dnešním světě plném cukru! 


Tato biologická adaptace má miminko chránit v dobách nedostatku živin. V dnešním světě nadbytku přináší spíše nebezpečí. Příliš mnoho sacharidů ve stravě, hlavně fruktózy, nedostatek spánku a nadměrný stres mohou nebezpečně zvýšit inzulinovou rezistenci matky, její tělo potom posílá miminku příliš mnoho energie a dítě přerůstá. S tím hrozí další komplikace souborně nazvané jako těhotenská cukrovka.


Co hrozí u těhotenské cukrovky? 


Když je maminka rezistentní na inzulín příliš, plod přijímá příliš mnoho živin a přerůstá.  Mamince hrozí různá zánětlivá onemocnění, záněty močových cest, gynekologické obtíže, nadměrný nárůst váhy, poranění u porodu z dovodu velikosti plodu, porod císařským řezem. Dítěti kromě rizik u porodu, hrocí celoživotní komplikace, už od malička vysoké hladiny inzulínu, sklony k obezitě, poruchy glukózové tolerance, cukrovka a další poruchy spojené s vysokou hladinou inzulínu. 


A jak ovlivňujete budoucnost svých dětí?


Maminka během těhotenství svým chováním rozhoduje, jestli dítě bude obézní, případně bude mít problémy s cukrovkou. Nejde pouze o genetiku. Dnešní časté nešťastné pojetí těhotenství, kdy si maminky dopřávají za dva, je pro dítě naprosto destruktivní. 


špatný vzorec

Jsem těhotná = nemůžu moc cvičit + můžu jíst cokoliv, stejně ztloustnu.

správný vzorec  

Jsem těhotná = hýbu se  + jím stravu bohatou na minerály a vitamíny a vyhýbám se chemikáliím, lepku a cukru


Co se děje, když jíte lowcarb? 


Dostáváte pod kontrolu váš krevní cukr. Pokud si necháte zkontrolovat HbA1c (hladiny krevního cukru za poslední 3 měsíce), většinou byste měli očekávat skvělé výsledky (oproti vašemu výchozímu stavu).

Hladiny vašeho krevního cukru se budou pohybovat v nižších hladinách. Jste adaptovaní na tučnou stravu, některé vaše tkáně jako primární palivo používají tuk. Tělo začne glukózu využívat méně. V té souvislosti potom nastává problém u testu.


Lowcarb a OGTT


Vaše tělo jako palivo používá více tuk, cukr začne využívat méně, když pak tělu dáte najednou velké množství cukru (75g během OGTT testu), na které vaše tělo ani miminko není zvyklé, budete mít problémy se ho zbavit, mohou nastat bolesti hlavy, podobné kocovině a pro tělo to může být šok. Tělo se bude cukru zbavovat delší dobu, protože není zvyklé ho dostávat v takovém objemu a pak budou výsledky ukazovat falešně pozitivní těhotenskou cukrovku.


Pokud se pro OGTT přeci jen rozhodnete, je potřeba sacharidy ve stravě navýšit, abyste 3 dny před testem jedli minimálně 150g denně.


Pokud jíte např. 50g sacharidů, doporučuji postupně přidávat po 10g během 14 dnů tak, aby to nebyl pro tělo šok. Hlavně v těhotenství by nemělo docházet k velkým výkyvům. Zkuste se v tomto období trochu více hýbat. Sacharidy v gramech ( 60-60-70-70-80-80-90-100 -110-120-130-150-150-150 a pak můžete zase snižovat). Poslední 3 dny před testem necvičte intenzivně, maximálně nějakou procházku.


Existuje lepší test? 


Ideální je nechat si změřit tzv. glykovaný hemoglobin HbA1c. Ten ukazuje, jaké byly průměrné hladiny krevního cukru během posledních 3 měsíců. Vypovídá mnohem lépe o životosprávě, ve srovnání s OGTT, který ukáže aktuální situaci v těle.

Dobré je mít doma glukometr a po ránu či hodinu po jídle se změřit. Nejde o nic bolestivého, je to jednoduché a nemusíte vaše tělo a plod podrobovat nepříjemnému vyšetření. Glukometr si můžete pořídit sami, stojí cca 500-1000kč. 


Co jíst pokud máte těhotenskou cukrovku ?


Při těhotenské cukrovce je ideální nízkosacharidové stravování. Cukry začněte vylučovat ze stravy postupně,  ať to není pro tělo takový šok. Rychlých cukrů se ale zbavte okamžitě. Nejideálnější je, když se stravujete takto už před těhotenstvím. Lowcarb také pomáhá při potížích s otěhotněním, Např. Doktor Michael D. Fox, léčí neplodnost žen nejstriktnější variantou nízkosacharidové stravy tzv. ketogenní stravou.


Jak vypadá jídelníček?


Na snídani si dáte třeba vajíčka s lowcarb chlebíkem, nebo mandlovou kaši s malinama a skořící, na oběd steak s fazolkama a k večeři salát s kouskem ryby, nebo pokud dobře snášíte mléčné výrobky s kouskem kozího sýra, posypaný ořechy.

Jako dezert si můžete udělat domácí sorbet a nebo si dát třeba lžičku ořechového másla, kafe se šlehačkou, hořkou čokoládu. Recepty najdete na facebooku nové tělo  nebo se inspirujte u Míši Yummy mummy foodie a nebo u Janiny na cukrfree.cz  nebo v její chuchařce.

Krásně je strava vysvětlená v tomto rozhovoru PharmDr. Margit Slimákové s paní doktorkou Hanou Krejčí.  ( video je česky) :


Hypoglykemie


Další komplikace u těhotenství mohou být stavy nízkého krevního cukru (hypoglykemie), více se o hypoglykemii dozvíte v článcích:


Jak se zbavit výkyvů energie? Co je hypoglykemie?

 

Dochází na lowcarb stravování k hypoglykemii?

Chcete se dozvědět více? Přijďte na workshop! Přihlásit se můžete zde: 

Kurz Cukrfree I.


Zdroje :


Komentáře

No Comments

Post a Comment